ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΕΛΑΦΙΑ -Ευφροσύνη Μαντά Λαζάρου


 Έχουμε τη χαρά να έχουμε στην παρέα μας την κυρία Ευφροσύνη Μαντά

Λαζάρου η οποία θα μας μιλήσει για το βιβλίο της με τον τίτλο: ΤΑ

ΚΟΚΚΙΝΑ ΕΛΑΦΙΑ το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Καλώς ορίσατε στην παρέα μας. Σας ευχαριστούμε πολύ. Θέλετε να μας

μιλήσετε για το συγγραφικό σας έργο;

Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία. Η συνομιλία μας είναι και δική μου χαρά.

Η γραφή, γραφή και ανάγνωση, παραμένει για μένα μια μαγική σύλληψη του

ανθρώπινου νου. Μπορώ να συγκινούμαι ακόμη και σήμερα, ενθυμούμενη την πρώτη

στιγμή, όταν στα παιδικά μου χρόνια συνειδητοποιούσα τη δύναμη, τη χαρά και τη

μαγεία του γραπτού λόγου. Η λογοτεχνία, η αγάπη μου γι’ αυτήν, ήταν μια φυσική

συνέπεια. Δεν γράφω με πρόγραμμα. Γράφω, όταν με πιέζει κάποια ανάγκη να

εκφραστώ, όταν νιώθω πως έχω κάτι να πω και να το μοιραστώ, όταν κάτι με εμπνέει.

Έτσι προέκυψαν εφτά ποιητικές συλλογές, ένα μυθιστόρημα, ένα παιδικό βιβλίο και

τώρα η νουβέλα «Τα κόκκινα ελάφια»

Ποια είναι η υπόθεση της ιστορίας που διαδραματίζεται στο βιβλίο σας;

Μεταπλάθω την ιστορία, τους μύθους που δημιουργήθηκαν γύρω από τον πνιγμό της

Κυρά Φροσύνης και των άλλων γυναικών. Δεν επιδιώκω να αφηγηθώ ξανά την

ιστορία· δεν θα είχε νόημα. Αντίθετα την υπονομεύω. Στο έργο μου, μέσα από ένα

λογοτεχνικό εύρημα μεταφέρω την πρωταγωνίστρια στο σήμερα. Για να

αμφισβητήσει και να ανατρέψει την επίσημη εκδοχή, για να ανασκευάσει την

ταυτότητα που η επίσημη ιστορία είχε κατασκευάσει για εκείνη. Ο λόγος της

Ευφροσύνης Βασιλείου είναι, όπως χαρακτηριστικά έγραψε η κριτικός Δέσποινα

Πυρκεττή, μια ασώματος φωνή έξω από τον ιστορικό χρόνο. Οι αφηγηματικές φωνές

των άλλων προσώπων του έργου καταδεικνύουν πόσο δύσκολο είναι να καταλήξει

κανείς σε μια και μόνη αλήθεια.

Ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε μέσα από αυτό το βιβλίο;

Όταν γράφω δεν έχω κατά νου κανένα μήνυμα. Κι αν υπάρχει, δεν το συνειδητοποιώ

όσο διαρκεί η γραφή. Υποθέτω ότι ο κάθε αναγνώστης έχει τη δική του συνομιλία με

το βιβλίο και αυτή είναι το προσωπικό για τον καθένα μήνυμα. Ένα συναίσθημα με

παρακολουθούσε όσο έγραφα το συγκεκριμένο έργο και με παρακολουθεί και τώρα.

Είναι η τρυφερότητα και η συμπόνοια με την οποία αγκάλιαζα τα πρόσωπα. Ίσως

αυτό είναι το γενικό μήνυμα. Η κατανόηση. Η ανάγκη να ξορκίσουμε τη βία από τον

κόσμο.

ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΕΛΑΦΙΑ τιτλοφορείται το βιβλίο σας. Υπάρχει κάποιος

ιδιαίτερος λόγος που σας ώθησε να δώσετε τον συγκεκριμένο τίτλο;

Δεν επιλέγω τον τίτλο από το ξεκίνημα του έργου. Τα κόκκινα ελάφια δεν ήταν

απλώς μέρος ενός σκηνικού. Το βλέμμα τους διασταυρώθηκε με το βλέμμα των

γυναικών και ταυτόχρονα μέσα από τη συγγραφική ματιά συναντούσε το βλέμμα του

θύτη, που τόσο αγαπούσε τα ελάφια του. Είναι κάτι σύνθετο, βαθύ, πολύπλοκο και

σκοτεινό ίσως από την πλευρά του θύτη -τέρατος. Θα μπορούσε ως θέμα να

αναπτύξει ένα νέο κέντρο αφήγησης μέσα στο βιβλίο. Προτιμώ μάλλον τις

υποδηλώσεις και τους υπαινιγμούς μια και η θητεία μου στην ποίηση είναι

μεγαλύτερη. Ήταν όμως καίριο για να μην χωράει άλλος τίτλος.

Ποιο ήταν το κίνητρο που σας οδήγησε να γράψετε το συγκεκριμένο βιβλίο;

Η ανάγκη μου να υπερασπίζομαι και να ζητώ δικαιοσύνη για τα αδύνατα πλάσματα

της ιστορίας. Η ανάγκη μου να ξορκίζω τη βία με περισσότερη τρυφερότητα σε μια

εποχή πολύ σκληρή.

Σε ποια κατηγορία της λογοτεχνίας θα μπορούσε να ενταχθεί το βιβλίο;

Σίγουρα δεν είναι ιστορικό έργο. Περιέχει στοιχεία από τη σκληρή πραγματικότητα,

η έμπνευση βασίζεται σε διαχρονικές φωνές γυναικών από τις ιστορίες πολλών

γενεών μέχρι και σήμερα, άγνωστων και γνωστών μου. Ο μύθος και η ιστορία είναι

μόνο το κέλυφος. Ας μένουν οι συζητήσεις για τις κατηγορίες και τα λογοτεχνικά

είδη στους φιλολόγους.

Στο βιβλίο τρεις γυναίκες ανακατασκευάζουν μία παλιά ιστορία η οποία

επαναλαμβάνεται ακόμα και σήμερα με διαφορετικούς πρωταγωνιστές όμως και

μέσα σε διαφορετικές συνθήκες κάθε φορά. Ποιες από αυτές τις τρεις γυναίκες,

σας αντιπροσωπεύει καλύτερα;

Η Ευφροσύνη Βασιλείου για την επαναστατικότητά της. Σε κάποια σημεία όμως

είναι τόσο άκαμπτη, τόσο βέβαιη και ανυποχώρητη. Την συμπαθώ, όταν μέσα στα

διακόσια χρόνια που ανεβοκατεβαίνει από τον Άδη στη ζωή γίνεται όλο και πιο

συνειδητοποιημένη, πιο σοφή. Η Χαϊνίτσα. Στην εποχή της δεν θα μπορούσε να

κάνει τίποτε περισσότερο για την ίδια και για όποιες άλλες κακοποιημένες γυναίκες

πέρα από όσα επινόησα και της απέδωσα. Η κατανόηση μου και η συμπόνοια μου γι’

αυτήν προέρχεται από το συγκλονισμό μου, όταν σκέφτομαι πως πενήντα χρόνια

μετά την εισβολή του ΄74 ακόμη υπάρχει πολλή σιωπή γύρω από το θέμα των

βιασμών. Για μας στην Κύπρο είναι ένα πολύ κοντινό θέμα.

Η τρίτη γυναίκα με κερδίζει με την απλοϊκότητα της. Είναι τόσο συμβιβασμένη με τα

λίγα και ζει δίχως απαιτήσεις. Διακρίνεται όμως από μια τόσο εκλεπτυσμένη σκέψη

και ευγένεια απέναντι στο θάνατο και στον πόνο των άλλων. Είναι τρεις διαφορετικές

γυναίκες που θα μπορούσα να είμαι φίλη τους.

Για ποιο λόγο επιλέξατε τα ελάφια, από όλα τα υπόλοιπα είδη του ζωικού

βασιλείου, να υποδυθούν κάποιο ρόλο στο βιβλίο σας;

Ενδιαφέρουσα ερώτηση. Αν δεν υπήρχε στο φόντο της πραγματικής ιστορίας το

κοπάδι με τα ελάφια, ίσως θα έπρεπε να τα επινοήσω. Η αιτία για την οποία όμως

πρόσεξα την ύπαρξή τους, ενώ υπάρχουν πάντα αμέτρητες λεπτομέρειες, που

διαφεύγουν από το κάδρο του συγγραφέα, είναι η αγάπη μου γι’ αυτά. Υπάρχουν

πολλοί συμβολισμοί για το ελάφι. Εμένα μου αρκεί το βλέμμα τους.

Ποιοι είναι οι συνοδοιπόροι- συνεργάτες σας που σας βοήθησαν στην

ολοκλήρωση του συγγραφικού σας ταξιδιού;

Η συγγραφή είναι μοναχικό ταξίδι. Η συνομιλία όμως με κάποιους ομότεχνους είναι

αυτό που με συντροφεύει. Μετά από εφτά ποιητικές συλλογές, όταν τελείωσε η

συγγραφή της νουβέλας, χρειάστηκα το φιλικό τους άγγιγμα στον ώμο για να το

στείλω στον εκδότη. Η συνεργασία με τις εκδόσεις Βακχικόν είναι άψογη. Από τη

στιγμή της υποβολής του έργου έως την έκδοση και την κυκλοφορία η εκδοτική

ομάδα αγκαλιάζει το βιβλίο με σεβασμό και ενδιαφέρον. Η συνεργασία με την

επιμελήτρια Σταυρούλα Μπίου ήταν εξαιρετική και γόνιμη. Ευχαριστώ τον κ.

Νέστορα Πουλάκο, τον κ Στράτο Προύσαλη, την κ. Αγγελική Δημοπούλου. Όσο για

τον πίνακα, που κοσμεί το εξώφυλλο, έχει τίτλο « Οι έγκλειστες του μύθου». Είναι

ένα ακόμη μεγάλο δώρο από την Γκλόρια Μαραθεύτη. Ευχαριστώ όλους και όλες

θερμά.


Οι αναγνώστες που επιθυμούν να γνωρίσουν τα κόκκινα ελάφια, πού μπορούν να

αναζητήσουν το βιβλίο σας ώστε να το καταφέρουν έστω κι αναγνωστικά;

Στην Ελλάδα οι αναγνώστες μπορούν να αναζητήσουν οι αναγνώστες μπορούν να αναζητήσουν το

 βιβλίο στα ηλεκτρονικά και φυσικά βιβλιοπωλεία είτε απευθείας, είτε κατόπιν παραγγελίας, 

όπως επίσης και στο e-shop αλλά και στο βιβλιοπωλείο των Εκδόσεων Βακχικόν. 

Στην Κύπρο μπορούν να αναζητήσουν «Τα κόκκινα ελάφια» στα βιβλιοπωλεία

Σολώνειο, στη Λευκωσία, Περιδιάβαση , στη Λάρνακα, Κυριάκου, στη Λεμεσό.

Ευχαριστούμε πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης. Ευχόμαστε το βιβλίο

σας να είναι καλοτάξιδο και να βρει την πιο αγαπημένη θέση στην καρδιά των

αναγνωστών .

Σας ευχαριστώ!



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΦΩΝΗ-Αναστασία Μαλανδρενιώτη

ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ (πάνε απ΄ το άλφα ως το ώ)-Μαριάννα Αβούρη

Το περπάτημα της Άτης -Κατερίνα Αλλαγιάννη